4 tips voor ondernemers om met stress om te gaan


4 tips voor ondernemers om met stress om te gaanIn mijn vorige blog ‘5 tips om met een gestreste medewerker om te gaan’ keken we naar de stressvolle uitdagingen die een groeiend bedrijf met zich meebrengt voor jouw medewerkers en hoe je als ondernemer daarmee omgaat. Laten we deze keer naar jouw eigen stress kijken. Daarbij kunnen de volgende tips helpen.
 

1. Herken tijdig de signalen

 
Je lichaam is een hele goede graadmeter bij het signaleren van stress. Als je er naar luistert tenminste. Wat zegt je lichaam jou? Negeer de volgende signalen zeker niet:

Lichamelijke klachten Mentale klachten Gedragsveranderingen
Hoofdpijn Opgejaagd voelen Bewijsdrang
Rug- en nekklachten Veel huilen Veel overwerken
Hartkloppingen Snelle wisseling van emoties Overmatig eten
Druk op de borst Concentrantieproblemen (Meer) gaan roken
Kortademigheid Niet gefocust zijn Toename in alcoholgebruik
Huidklachten Vergeetachtigheid

 

2. Bepaal jouw stressoren

 
Breng eens in kaart door welke situaties jij spanning of stress ervaart. Voorbeelden van veel voorkomende stressoren bij ondernemers zijn:

  • Altijd bereikbaar moeten zijn voor de zaak
  • Acquisitie van nieuwe klanten
  • Inkomensonzekerheid
  • Omzet en liquiditeit
  • Kwijt raken van een grote klant
  • Managen van de interne organisatie en personele aangelegenheden

Herken jij je in de bovenstaande voorbeelden? Of speelt er bij jou iets anders waar je veel druk door ervaart?
 

3. Check je fysieke en mentale veerkracht

 
Zinvol leven
Vraag jezelf af: doe ik nog wel datgene waar mijn hart sneller van klopt? Ben ik nog trouw aan de waarden die ik zo belangrijk vind? Doe ik nog de goede dingen? Wees hierin meedogenloos eerlijk naar jezelf. Is het antwoord nee? Dan is het tijd voor maatregelen.
 
Privé-werkbalans
Ondernemers werken onder hoge werk- en tijdsdruk. Werktijd en privétijd lopen door elkaar heen. Zorg dat je voldoende tijd vrij maakt voor je partner, gezin en je sociale contacten. Dat doe je zeker niet alleen voor hen, want het is ook ontzettend belangrijk voor jezelf. Onderzoek heeft uitgewezen dat hun sociale steun jouw draag- en veerkracht aanzienlijk vergroot.
 
Herstel
Wat er bij drukke, gedreven ondernemers als eerste bij inschiet, is tijd om op te laden. Denk daarbij niet alleen aan voldoende slaap of vakantie, maar ook aan dagelijkse momenten van reflectie of meditatie. Het is net als intervaltraining bij topsporters: maximaal presteren en je grenzen verleggen op zich is geen probleem, zolang het wordt afgewisseld met momenten van herstel.
 
Bewegen en voeding
Een gezonde geest in een gezond lichaam. Beter kunnen wij het niet verwoorden. Het lijkt tegenstrijdig, maar ondernemers zijn veel te druk om níet te sporten en gezond te eten. Ondernemen is topsport. Daar hoort een topconditie bij.
 

4. Kom stap voor stap in actie

 
Als je je signalen, stressoren en je veerkracht hebt gecheckt is het tijd om stappen te zetten.
 
Stap 1. Schrijf op hoe tevreden je bent over de volgende levensgebieden:

  • werk
  • relatie/gezin
  • sociale contacten
  • financiën
  • persoonlijke ontwikkeling
  • mentale ontspanning
  • beweging
  • gezond leven en eten

 
Stap 2. Schrijf per levensgebied op wat je meer of minder wilt gaan.
Maak je doelen daarbij SMART* en formuleer vooral ook WAAROM je dit levensgebied wilt veranderen.
 
Stap 3. Bepaal de prioriteiten en plan ze in je agenda.
De laatste stap is natuurlijk daadwerkelijk doen wat je hebt voorgenomen te doen.
 
Succes!

Roberto Gutierrez

 
Een stok achter de deur nodig? Neem contact met ons op!
 
*) Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden.

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.