De mythe van snelle stappenplannen bij groeistuipen


De mythe van snelle stappenplannenGroei-ondernemers die we spreken vertellen ons over mooie vergezichten en kansen. En over kopzorgen. Problemen die behoren tot die typische groeistuipen waar elk bedrijf doorheen moet. Ontstaan door een toename in klantvragen, medewerkers, werkdruk en complexiteit.
 
Boeken laten ons weleens geloven dat er voor groeistuipen standaard oplossingen bestaan die ze snel en definitief de wereld uit helpen. Bij de een is dat zelfsturing, bij de ander is het stellen van doelen heilig. Bij headson geloven we niet in standaardoplossingen. De ervaring leert dat de juiste oplossing afhangt van een veelheid aan factoren. Jouw succes als ondernemer staat of valt met het kiezen van jouw oplossing. Die oplossing waarvan je zeker weet dat het je onderneming helpt om de groeistuip effectief het hoofd te bieden en die bij jou past. Maar hoe vind je die?
 

Vraag om je heen

Ons eerste advies: onderdruk de ondernemersneiging om direct te willen handelen. Een begrijpelijke neiging, maar het risico is groot dat je brandjes blust zonder de oorzaak ervan weg te nemen. Waardoor steeds weer nieuwe brandjes ontstaan. Vraag daarom, voordat je in de actie schiet, om je heen en verzamel mogelijke oorzaken die onder het probleem kunnen liggen.
 

Betrek je medewerkers meteen

In dit proces ben jij als ondernemer natuurlijk de drijvende kracht. Jij kunt groeistuipen ombuigen naar groeikansen voor je bedrijf. Maar ook je medewerkers hebben veel kennis van zaken. Zij weten heel goed waar de schoen wringt. Betrek hen daarom al vanaf het begin bij het oplossen van het probleem. Samen kies je de juiste richting én tegelijkertijd creëer je er draagvlak mee.
 

Samen beantwoorden

Beantwoord vervolgens samen deze vragen:

  • De markt


Waarin moet jouw business excelleren om je klanten optimaal te helpen? Hoe maak je het je klanten zo makkelijk mogelijk? En hoe kun je je concurrenten daardoor voor zijn?

  • Personeel en organisatie

Hoe efficiënt zijn de interne organisatie en de medewerkers van jouw business?

  • Interne capaciteit

Als alles in je organisatie op rolletjes loopt, hoeveel omzet kunnen jullie dan nu realiseren? Heb je voldoende capaciteit voor alle vragen van je klanten?

  • Cultuur

Een sterke cultuur is dé motor in een organisatie. Ondersteunt de cultuur in jouw onderneming het realiseren van je doelen?

  • Jij als ondernemer: je persoonlijkheid, ambitie en visie

Hoe draag jij bij aan een gezonde groei van je organisatie, en -niet onbelangrijk- op welke manier sta jij die groei misschien wel in de weg?
 
Pas als je dit helder hebt kom je in actie. Mét de zekerheid dat je het gewenste resultaat ook echt bereikt. Zo leg je samen met je medewerkers een stevige basis voor het succes van je vernieuwing en de groei.
 
Succes!
 
De vragen die wij in dit blog noemen, zijn enkele vragen uit ons groeicanvas. Neem contact met ons op om je hier meer over te vertellen of een canvas-sessie met je te doen.
 

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.