Gezond groeien als bedrijf: eerst pionieren, dan professionaliseren


De complexiteit onder controle door van een afstand te kijkenAanvankelijk ben je als bedrijf vooral aan het pionieren. Na de eerste worstelingen volgt de Funfase, waarin je veel verkoopt en alles leuk is. Groeit je bedrijf snel, dan ga je professionaliseren. Stel jezelf daarbij de juiste vragen. Doe je de dingen die je doet nog op een slimme manier, neem je de juiste strategische besluiten, welke kansen moet je grijpen en welke kun je voorlopig beter laten liggen, welke mensen neem je aan, en passen je huidige medewerkers nog bij je bedrijf? Of stel je nu andere, hogere eisen?
 

Snelgroeiend bedrijf, scale-up? Dit zijn de signalen dat je te snel groeit

Dat je een groeibedrijf bent is duidelijk. Je hebt meer klanten, je neemt meer personeel aan en de besluitvorming wordt ingewikkelder. Je bent aangekomen in de derde fase van een groeibedrijf: de Whitewaterfase. Een onvermijdelijke fase, waarin je als ondernemer het gevoel hebt dat je de grip kwijtraakt en continu achter de feiten aan loopt. Hoewel er veel goed gaat, begint je organisatie barsten te vertonen. De afstemming tussen afdelingen en collega’s gaat niet meer vanzelf, er worden meer fouten gemaakt, er is intern gedoe en het eerste ziekteverzuim begint te spelen. Je bedenkt initiatieven om de complexiteit onder controle te krijgen. Je neemt bijvoorbeeld een CEO aan of je huurt een externe HR specialist in om functiebeschrijvingen te maken.
 

Begin bij het begin

Kijk goed naar waar je moet beginnen. Anders doe je onnodig veel werk en verspil je geld. Heb je de structuur van je organisatie echt scherp, voordat je die CEO of die HR-specialist inhuurt? Weet je welke rollen daarin passen? We zien bijvoorbeeld dat ondernemers huidige medewerkers en hun capaciteiten als uitgangspunt nemen bij het maken van het organogram. Dat leidt soms tot vreemde taakverdelingen en U-bochtconstructies, die niet goed zijn voor de professionaliteit van je organisatie. Zet eerst je werkproces scherp, en de rollen die nodig zijn om optimaal te functioneren voor de klant. Kijk dan pas naar de mensen die je hebt. Anders kom je in de knoop. Zoals blijkt uit dit citaat van een van onze klanten:
 

We kenden elkaar al zo lang en hadden al veel meegemaakt samen. Dat schuif je niet zomaar aan de kant. Achteraf gezien is dat mijn grootste fout geweest: dat ik niet eerlijk het gesprek ben aangegaan met de mensen die niet meer in onze organisatie pasten. Ze voelden dat zelf natuurlijk ook aan. Je kunt dat ongemakkelijke gesprek beter gewoon voeren en samen tot een oplossing komen. Had ik het eerder gedaan, dan hadden we sneller kunnen groeien.

 

De complexiteit onder controle door van een afstand te kijken

Juist als je snel groeit is het ontzettend belangrijk om tijdig én regelmatig uit te zoomen en je organisatie van een afstand te bekijken. Dat begint met een totaalbeeld van de organisatie. Betrek bij het opstellen daarvan zo snel mogelijk een kernteam van medewerkers. Zij hebben vaak beter in beeld waar het onderling misloopt. Stel jezelf de volgende vragen:

  • Waarvoor staan wij als bedrijf en waar willen we naartoe?
  • Wie zijn onze ideale klanten en wat vragen ze van ons bedrijf?
  • Wat betekent dat concreet voor onze organisatie en de inrichting daarvan?
  • Hoe ziet ons primaire werkproces eruit, vanaf het eerste klantcontact tot het invullen van de evaluatie?
  • Is dat proces logisch en voegt elke stap waarde toe voor onze klanten?
  • Kunnen we stappen combineren of uit elkaar trekken, zodat wij klanten beter bedienen?
  • Welke rollen zijn er nodig, wat hebben we in onze organisatie al aan expertise en wat moeten we aanvullen?
  • Hoe doen we dat op een slimme manier?

 

Wat houdt je tegen?

Wij realiseren ons heel goed dat dit makkelijker gezegd is dan gedaan. Uit de waan van de dag stappen is voor menig ondernemer ontzettend lastig. Lukt het je, neem dan de bovenstaande vragen en tips als leidraad. Blijkt het te lastig om eruit te breken, overweeg dan om een Groeicanvas-sessie met ons in te plannen. Zo dwing je jezelf om voor een halve dag de noodzakelijke afstand te nemen. Jij focust je op de inhoud, dat is jouw expertise. Hoe je een organisatie opzet en inricht, dat is de onze. Dat brengen we samen. Aan het eind van de sessie heb je helder zicht op je ambities en welke stappen je moet zetten om die waar te maken. We kijken samen naar wat je zelf kunt realiseren en waarbij je eventueel onze ondersteuning kunt inzetten.
 
Je denkt natuurlijk, ‘dat kost geld’. Dat klopt. De ervaring leert alleen dat die kosten uiteindelijk veel lager zijn dan de baten. En als we klaar zijn gaan we ook weer weg. Beloofd. Want er is niets mooiers dan zachtjes de deur achter je dicht kunnen trekken, wetend dat een bedrijf voorlopig prima zonder jou verder kan.
 

Kennismaken?

Mail vandaag nog voor een Gro5-sessie. Je investeert enkel een uur van je tijd, voor een vrijblijvende kennismaking die je direct inzichten oplevert.
 

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.