Hoe behoud ik mijn personeel?


Hoe behoud je je personeel‘Krapte op komst’, ‘schaarste aan personeel’ – de media besteden momenteel volop aandacht aan de dreigende personeelsschaarste. Het aantal vacatures steeg het afgelopen kwartaal naar recordhoogte; de 251.000 openstaande vacatures breken zelfs het record van voor de crisis.
 
We merken in onze gesprekken met ondernemers dat het vinden van (goede) nieuwe medewerkers een belangrijk thema is. Het werven van nieuwe medewerkers heeft echter weinig zin als de achterdeur wagenwijd openstaat. Met deze krappe arbeidsmarkt is het extra belangrijk je huidige medewerkers te behouden. Wat willen medewerkers? Hoe zorg je ervoor dat je je medewerkers behoudt?
 

De kosten van ongezond personeelsverloop

 
Vertrekkend personeel is een echte aderlating voor je bedrijf, zeker als het een goede medewerker betreft. Je verliest ervaring, positieve invloed en productiviteit. Hoe vang je dat op en hoe krijg je dat terug? Dat kost naast veel tijd en energie ook geld: Amerikaanse onderzoekers toonden aan dat het inwerken van een nieuwe medewerker gemiddeld 21% kost van het bruto jaarsalaris van de vertrekkende medewerker. Bij posities in hoger management kunnen die kosten stijgen tot 213%.
 
Dat wil niet zeggen dat je personeelsverloop te allen tijde moet voorkomen. Gezond verloop is juist goed; vernieuwing en verfrissing zijn nodig om flexibel te blijven. Maar een te hoog verloop kan funest zijn voor de continuïteit van je bedrijf. In deze tijd kunnen medewerkers makkelijker overstappen, vanwege de schaarste en de onderlinge concurrentie tussen bedrijven. Zorg er dus voor dat je naast het zoeken van nieuwe medewerkers voldoende aandacht besteedt aan het behoud van je huidige medewerkers.
 

Wat willen medewerkers nu écht?

 
Weet jij wat mensen werkelijk motiveert? De belofte van geld of leuke cadeautjes? Volgens managementdenker Daniel Pink is dat idee achterhaald. In zijn boek ‘DRIVE – de verrassende waarheid over wat ons motiveert’ verwijst Pink naar een onderzoek waaruit blijkt dat geld alleen motiveert als het om simpele mechanische taken gaat. Zodra we genoeg verdienen, blijkt dat geld geen extra incentive is.
 
Als geld niet motiveert, wat dan wel? Tegenwoordig vinden medewerkers zaken als betrokkenheid, ruimte, meedenken en vertrouwen belangrijker (denk bijvoorbeeld aan millennials). Zo schrijft Pink dat we veel belang hechten aan:

  • autonomie: de mogelijkheid om zelf ons leven richting te geven;
  • meesterschap: de drang om beter te worden in wat we doen;
  • zingeving: onderdeel uitmaken van iets dat groter is dan wij en daaraan bijdragen.

 
Het resultaat van de Global Employee Engagement Index™ onderschrijft dit. Onderzoekers vroegen 18.000 medewerkers wereldwijd wat zij van hun werkgever verlangen. Ze kwamen uit op vier universele wensen:

  • een passende bedrijfscultuur, waarin we gewaardeerd worden en trots kunnen zijn op de normen en waarden van de organisatie;
  • een werkomgeving met flexibiliteit, zingeving en ontwikkelingsmogelijkheden;
  • een directie die tussen de medewerkers staat, waarbij er plaats is voor vertrouwen, open communicatie en vakmanschap;
  • inspirerend en motiverend leiderschap.

 

Zo ga je ongezond personeelsverloop tegen

 
Investeer in je mensen door in te zetten op motivatie. Geef je medewerkers zoveel mogelijk:

  • de mogelijkheid zelf hun functie in te richten;
  • de ruimte om beter te worden in hun werk, om hun beste zelf tevoorschijn te laten komen;
  • inzicht in de missie van de organisatie en zorg ervoor dat hun bijdrage betekenis heeft in het streven naar dat doel.

 
Natuurlijk kost dat tijd en energie én het vraagt van jou dat je loslaat, inspraak geeft en je leiderschapsstijl aanpast aan de medewerker die je tegenover je hebt. Zie dit als een belangrijke en waardevolle investering die zich terugbetaalt in gemotiveerde, betrokken medewerkers. Daarnaast bespaar je op de kosten, tijd en energie die komen kijken bij het inwerken van een nieuwe medewerker. Als je die al vindt. Je zult bovendien merken dat je samen het bedrijf gaat dragen, dat er gezamenlijk verantwoordelijkheid genomen gaat worden. En dat draagt bij aan de continuïteit van je bedrijf.
 
Die autonomie, meesterschap en zingeving? Die bereiken wij door de aanpak die we kiezen – het betrekken van de medewerkers, samen nadenken over verbeteringen in het bedrijf, ruimte geven, verantwoordelijkheid en betrokkenheid stimuleren en ‘olifanten in de kamer’ benoemen, bespreken en oplossen.
 
We begeleiden je hier graag bij, als je ons de ruimte geeft. Waarbij je de kosten via een subsidie zelfs deels kunt terugkrijgen. Vanwege onze aanpak, waarbij we medewerkers actief betrekken, vallen onze werkzaamheden in veel gevallen onder een subsidie voor projecten rond de duurzame inzetbaarheid van personeel. Begin november kan de subsidie worden aangevraagd.
 
>> Wil je er meer over weten en erachter komen hoe jij voor een project rond jouw personeel 50% van de kosten terugkrijgt? Neem contact met ons op. <<
 
Meer weten over leiderschap? Download hier de whitepaper ‘7 redenen waarom jij geen goede leider bent (en hoe je dat wel kunt worden)’.
 
 

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.