Hoezo afgeleid?


 

Hoezo afgeleid? - headson adviesEen nieuw WhatsApp berichtje, een mail of telefoontje van een klant, ongemerkt word je als ondernemer op een dag veelvuldig afgeleid. Natuurlijk bekijk je even dat berichtje, beantwoord je dat mailtje en sta je je klant te woord. Maar je zat midden in het maken van een nieuwe offerte, dus moet je weer even terugschakelen naar waar je was gebleven. Als je continu wordt gestoord in je taken kost dat tijd… veel tijd.
 

Herkennen en erkennen

 
Een eerste stap in het bestrijden en minimaliseren van afleidingen is door ze te herkennen en te erkennen. Het continu bekijken van je mails die binnenkomen is zo’n afleiding, net als het altijd bereikbaar zijn voor klanten en medewerkers. Als je echt tijd wilt besparen en geconcentreerd een taak wilt afronden moet je streng zijn. Voor jezelf én voor je medewerkers en klanten. Je hoeft niet 24/7 bereikbaar te zijn. Belangrijk is dat je communiceert wanneer je wel bereikbaar bent en dit vervolgens ook nakomt.
 

Tips

 
Een aantal tips om slimmer om te gaan met verleidelijke afleidingen:
 

  • Voor de hand liggend en nu meteen doen: zet alle notificaties op stil/uit. Geen geluiden als berichten binnenkomen op je mobiel/mail. Dit had je echt jaren geleden al kunnen én moeten doen!

 

  • Block je agenda (bezet) wanneer je een taak hebt waar je je aandacht bij moet houden. Zo zien je medewerkers dat je druk bent en dat ze je niet mogen storen. Dit kun je kracht bij zetten door dit mondeling even toe te lichten.

 

  • Je kunt uiteraard ook met medewerkers afspraken maken over bijvoorbeeld het opnemen van de telefoon. Maak een tijdschema waarin iedereen gedurende een bepaalde tijdsduur het beantwoorden van de telefoon op zich neemt. Dit uur medewerker X, het uur daarna medewerker Y en daarna jij een uur, etc. Zo krijgt iedereen genoeg tijd om ongestoord te werken.

 

  • Indien mogelijk, ga in een ruimte zitten waar je niet gestoord kunt worden of ga thuis/elders werken.

 

En nu jij

 
Waardoor word jij afgeleid? Kijk de komende week eens wat jouw afleidingen zijn en of je ze kunt voorkomen een volgende keer.

Succes!

Eva Rietbroek

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.