Predictable Success: de laatste fase

De levenscyclus van een bedrijf is uitgebreid beschreven door Les McKeown in zijn boek Predictable Success. In vijf blogs diepten we de fasen uit: de Early Struggle, de Funfase, de Whitewaterfase en de fase van Predictable Succes. We volgden Saskia en haar bedrijf Slowmow op haar pad naar Predictable Success en behandelden de kenmerken en uitdagingen van de verschillende fases. In dit blog bespreken we de laatste fase in de levenscyclus van Slowmow: Predictable Success.

Predictable Success: dé fase waarin elk bedrijf wil zijn

Predictable Succes: de laatste fase

Saskia is in haar nopjes. Haar bedrijf loopt weer lekker, dus ze heeft weer tijd om naar de toekomst te kijken. Ze heeft een idee om de diensten van Slowmow uit te breiden, maar wil niet te hard van stapel lopen. Het was een moeilijke les, maar ze heeft inmiddels geleerd om niet direct de hele organisatie overhoop te halen. Maar hoe zal ze haar idee dan uitvoeren? Ze vraagt Peter advies.

Peters ideeën hadden eerder al wonderen verricht. Diep in de problemen van Whitewater had Saskia bij hem aangeklopt voor hulp. Ze was toen moedeloos: klanten werden teleurgesteld, de werksfeer was slecht en de werkplaats was een chaos. Sindsdien is er een hoop veranderd.

Structurele veranderingen

Slowmow is overgegaan op dropshipping, zodat materialen alleen worden besteld als ze nodig zijn en het bedrijf zijn eigen magazijn heel klein kan houden. Ze hebben eigenlijk alleen wat reserveonderdelen liggen, voor het geval dat. De geadverteerde levertijd is daardoor iets langer, maar in de praktijk blijken klanten dat niet erg te vinden en – belangrijker – de bestellingen zijn nu wel altijd op tijd. Peter heeft de werkprocessen in kaart gebracht, waardoor iedereen nu precies weet wat er verwacht wordt en waarom. Hij heeft samen met Saskia het verkoopproces gestroomlijnd en alle essentiële communicatie verduidelijkt. Elke teen die een klant over de drempel zet, heeft nu een bijbehorende input en output binnen de organisatie. Saskia zit inmiddels stevig in Predictable Success.

Kruisen over Whitewater

Dat betekent niet dat Saskia niets meer te doen heeft. Integendeel, het kost haar de nodige energie om de juiste balans te vinden tussen de vrijheid om risico’s te nemen en het volgen van de nieuwe systemen en processen. Het voelt soms alsof ze in een zeilboot tegen de wind in probeert te varen. Ze kan niet recht op haar doel af, dus kruist ze de wind, zo scherp mogelijk. Ze overlegt en creeërt draagvlak. Natuurlijk gaan er nog steeds af en toe zaken mis, maar die worden nu volwassen direct opgepakt en efficiënt en effectief afgehandeld. Maar af en toe begint haar ondernemersgeest onweerstaanbaar te jeuken en wil ze nieuwe diensten beginnen, en wel zo snel mogelijk. Saskia glimlacht onwillekeurig. Ze heeft veel geleerd. Voordat ze als een kip zonder kop de systemen en processen weer overhoop gaat gooien, kan ze beter eerst even met Peter gaan praten.

Een volwassen aanpak van een nieuw idee

Saskia wil dat klanten via haar website hun grasmaaier kunnen ‘updaten’. Ze moeten een nieuwe tracklist kunnen downloaden, instellen hoe snel de grasmaaier het gras maait en gebruik kunnen maken van de nieuwste softwareupdates. Ze had het al eens ingevoerd toen ze nog maar net begonnen was, maar toen was het faliekant misgegaan. De website werkte niet goed en sommige combinaties hadden de grasmaaiers doen crashen. Nu wil ze het goed doen. Peter adviseert Saskia het plan eerst te bespreken met een aantal medewerkers. “Werk het samen uit en maak gebruik van de kennis en ideeën van je mensen. Wat wil je precies bieden? Wat moet je hebben om dat te kunnen? En hoe zorg je ervoor dat je dat hebt? Vraag ook een goede klant wat voor vernieuwing die zou willen zien.”

Efficiënte besluitvorming

Saskia gaat aan de slag en zet samen met het team een werkplan in elkaar. De klant is enthousiast en ook de werknemers zijn blij met hun concept. De muzieklicenties worden geregeld, de website is gebruiksklaar, de software wordt aangepast en het marketingteam staat in de startblokken met een campagne. Saskia geeft groen licht en haar team gaat gelijk van start. In no-time heeft ze de eerste positieve reacties van klanten binnen. Niet veel later volgt een grote bestelling van een nieuwe klant.

Predictable Success: besluit traag, implementeer snel

In Predictable Success verloopt de besluitvorming relatief langzaam, maar de implementatie van het genomen besluit verloopt snel. Slowmow besteedt tijd en aandacht aan de voorbereiding van en het draagvlak voor een idee. Zoals een tank die op zijn rupsbanden langzaam naar de juiste positie beweegt, bepaald door het strategisch plan, waarna met één druk op de knop al zijn kracht kan worden ontketend.

Whitewater: besluit snel, hoop op implementatie

De efficiënte implementatie in Predictable Success is voor Saskia een verademing na de chaos van Whitewater. Toen besloot ze wel snel dingen, maar verdwenen haar besluiten in het niets. Ze trapte op het gaspedaal, waarna er vervolgens niets gebeurde. Iedereen had zijn eigen agenda en afhankelijk daarvan voegden ze zich naar het nieuwe beleid. Had Saskia haar idee toen gepresenteerd, dan zouden misschien twee mensen er mee aan de slag zijn gegaan en hadden zes anderen gedacht ‘dat komt wel’. Bovendien zouden ze langs elkaar heen hebben gewerkt, omdat Saskia het idee niet voldoende had voorbereid.

Fun: besluit snel, implementeer snel

Vóór Whitewater, in Fun, verliepen besluitvorming en implementatie allebei snel, maar dat kon alleen omdat het bedrijf nog veel kleiner was: Saskia instrueerde direct alle medewerkers precies zoals ze wilde dat het gebeurde. Dat is nu niet meer haalbaar. Daarbij was het in Fun altijd kantje boord of Saskia haar afspraken kon nakomen, terwijl Slowmow nu op zijn stabiele levering en betrouwbare service kan bogen.

Treadmill: besluit traag, implementeer traag

Saskia is vast van plan niet in Treadmill terecht te komen. In die fase is zowel de besluitvorming als de implementatie traag. De besluitvorming verschilt niet veel met die in Predictable Success, maar vervolgens vullen de werknemers liever de juiste formulieren in dan dat ze de klant helpen. Processen en systemen overheersen de werkcultuur, waardoor het systeem de mens regeert in plaats van andersom. Als de printer het niet doet, print de werknemer niet in plaats van dat hij naar de buren loopt voor een kopietje. Het is Saskia’s uitdaging om alleen die processen en systemen in het bedrijf te hebben die nodig zijn en niet meer. Zo blijft ze in Predictable Success en voorkomt ze Treadmill.

Een bedrijf runnen is een marathon lopen

Als een bedrijf runnen vergelijkbaar is met een marathon lopen, dan zijn de verschillende groeifases specifieke hardloper typen.

  • Fun is de underdog. Het is de dark horse die plotseling erg goed kan presteren, maar die ook elk moment weer in kan storten.
  • Whitewater is de hardloper die ondermaats presteert. Hij heeft talent, maar heeft een onregelmatig trainingsschema en kan de prestatiedruk niet aan.
  • Treadmill overtraint zich, doet te hard zijn best waardoor zijn prestaties dalen.
  • Predictable Success is de goed getrainde, consistent presterende hardloper. Allround is hij de beste. Het is iemand van wie je op aan kan. Het is de hardloper die je wilt zijn.

Dit was de vijfde en laatste blog uit de serie die Saskia’s bedrijf Slowmow volgde op haar pad naar Predictable Success. Benieuwd naar de voorgaande blogs in deze serie?

Lees ze hier:
Blog 4 – Predictable Success: alternatieve Whitewater fase
Blog 3 – Predictable Success: de Whitewater fase
Blog 2 – Predictable Success: de Early Struggle en de Fun fase
Blog 1 – Predictable Success: bedrijfscyclus volgens Les McKeown

 

Meer grip op jouw organisatie?

Schrijf je in voor onze tweewekelijkse headline en ontvang gratis het e-book ‘5 tips voor meer grip op organisatie-performance’.