Predictable Success: Early Struggle en Funfase


Predictable Success: Early Struggle en Funfase - headsonDe levenscyclus van een bedrijf is uitgebreid beschreven door Les McKeown in zijn boek Predictable Success. In vijf blogs diepen we een aantal fasen uit: de Early Struggle, de Funfase, de Whitewaterfase en de fase van Predictable Succes. We volgen Saskia en haar bedrijf Slowmow op haar pad naar Predictable Success en behandelen de kenmerken en uitdagingen van de verschillende fases. In dit blog bespreken we de eerste fasen in de levenscyclus van het bedrijf Slowmow: de Early Struggle en de Funfase.
 

Fun, fun, fun, sell, sell, sell

Saskia is 32 jaar en heeft een idee: de Slowmow. Het is een automatische grasmaaier die heel langzaam het gras maait om een continue geur van vers gemaaid gras in te creëren. Ondertussen speelt het apparaat rustgevende muziek af. Ze heeft zelfs al een slogan, in het Engels, dus lekker internationaal: ‘Go low with Slowmow’. Saskia heeft wel wat ervaring met verkopen en weet het een en ander van apparaten, maar ze zoekt toch hulp bij Thomas, een vriend van de familie en part-time verkoper bij een technisch bedrijf. Hij helpt haar enthousiast met het ontwikkelen van de grasmaaier.

Als starter komt Saskia automatisch in de Early Struggle terecht, op zoek naar geld en een levensvatbare markt. En die vindt ze: hogere inkomens met een liefde voor de geur van vers gemaaid gras en de behoefte om te relaxen in eigen tuin. Het aantal klanten groeit snel en Saskia verzamelt een loyale groep werknemers om zich heen. Thomas gaat vast voor haar werken, het bedrijf verhuist naar een bedrijfsterrein aan de rand van de stad en haar bedrijf lijkt de eerste fase op weg naar Predictable Success, de Early Struggle te hebben overleefd.
 

Een vliegende start

Dan krijgt ze een telefoontje: een bestelling van 200 grasmaaiers, nodig binnen twee weken. Dat is twee keer zoveel als ze normaal gesproken kunnen produceren in twee weken! Maar het is een te mooie kans om voorbij te laten gaan. Saskia belooft de grasmaaiers te leveren en gaat twee weken in van keihard werken. Elke werknemer draait zijn overuren, alles wordt aan de kant geschoven voor deze bestelling. En na twee weken worden de grasmaaiers geleverd. Saskia is euforisch. Er volgt nog een grote bestelling. Deze keer moeten de grasmaaiers discomuziek afspelen. ‘Geen probleem!’ zegt Saskia en opnieuw wordt met man en macht gewerkt om de bestelling rond te krijgen. En het lukt.
 

Groter, complexer

Saskia gebruikt de opbrengst om een deel van de productie te automatiseren, ze neemt nieuwe werknemers aan, promoveert Thomas. Meer bestellingen volgen en een nieuwe werkplaats wordt geopend, maar al snel blijkt ook deze te klein. De bestellingen worden groter en complexer. Alles wordt uit de kast getrokken om andere bedrijven voor te zijn en de klant tevreden te stellen. Ondertussen groeit het bedrijf alle kanten op. Saskia maakt een app om de grasmaaier te besturen. Ze regelt een deal met Spotify, zodat mensen zelf hun muziek kunnen kiezen. Ze zet een website op waar mensen hun eigen grasmaaier kunnen ‘customisen’.
 

De Funfase

Saskia verkeert met haar bedrijf in de fase die McKeown Fun noemt. Na de Early Struggle, breekt nu een fase aan waarin alles ‘leuk’ is. Klanten lijken vanzelf te komen en omdat de omzet stijgt, is er ruimte voor investeringen. Het bedrijf groeit explosief en dat zorgt voor veel positieve energie. Tijdens fun draait alles om verkopen. Het hele bedrijf vloeit nog voort uit de oprichter. Die is flexibel en werkt responsief. Saskia’s medewerkers nemen haar energie over en nemen hun verantwoordelijkheid. Thomas groeit uit tot een Big Dog, een steunpilaar in het bedrijf die een motor vormt voor het oplossen van problemen en het aanjagen van verkopen, terwijl Saskia op pad is om nieuwe deals te sluiten.
 

De klant is koning

Wanneer een bedrijf in de Funfase verkeert, is niets te gek. De klant is koning en er wordt nooit ‘nee’ verkocht. Het bedrijf is jong en durft er nog niet op te vertrouwen dat nieuwe kansen zich voor zullen doen. Daarnaast heeft het nog weinig middelen, dus alle inkomsten zijn welkom. Ten slotte kent het bedrijf zijn eigen grenzen nog niet, dus wordt alles geprobeerd. Zoals Larry Page, mede-oprichter van Google zei: “I want to run a company where we are moving too quickly and trying too much. If we don’t [make] any mistakes, we’re not taking enough risk”.
 

Donkere wolken aan de horizon

Dat klinkt als een dynamisch, op-en-top functionerend bedrijf. Toch is het moordend tempo van ‘fun fun fun, sell sell sell’ niet vol te houden als je de processen in het bedrijf hier niet op aanpast. De groei van een bedrijf levert namelijk niet alleen plezier op, maar ook complexiteit. Saskia kan niet alle locaties overzien en dus ook niet meer alle problemen oplossen. Er ontstaat miscommunicatie, besluiten worden niet goed uitgevoerd en er worden fouten gemaakt. De werkdruk wordt onacceptabel hoog en het eerste verzuim treedt op. Grasmaaiers worden in de verkeerde kleur geleverd of werken niet goed. Klanten zijn teleurgesteld en Saskia begint wakker te liggen. Het is niet meer allemaal rozengeur en maneschijn. Ze is terechtgekomen in de Whitewaterfase.
 
De volgende blogs volgen Saskia’s bedrijf Slowmow verder op het pad naar Predictable Success vanaf de nieuwe fase waarin ze is terechtgekomen: de Whitewaterfase.
Blog 3 – Predictable Success: de Whitewaterfase
Blog 4 – Predictable Success: de alternatieve Whitewaterfase
Blog 5 – Predictable Success: de laatste fase

Benieuwd naar het eerste blog? Lees hier ‘Predictable Success: bedrijfscyclus volgens Les Mckeown’.

 

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.