Spreken is zilver, zwijgen is goud!


Spreken is zilver - headsonHerken je dat, een ‘ongemakkelijke’ stilte in een gesprek? Je weet even niet meer wat je wilt zeggen en de ander lijkt ook uitgepraat te zijn. Dit kan erg onaangenaam voelen en als vanzelf ga je de stilte opvullen door weer te praten. Met het risico dat je dingen gaat zeggen waar je later spijt van krijgt. Terwijl stiltes juist een heel krachtig middel kunnen zijn om je gesprekken naar een kwalitatief hoger niveau te tillen.
 

De kracht van stiltes in gesprekken

 
Goede communicatie is essentieel in een ondernemende bedrijfscultuur, schreven we al eerder. Een stilte in je gesprek ondersteunt je hierbij. Functionele stiltes hebben de volgende positieve effecten:

  • Je creëert rust in het gesprek. Een stilte brengt rust in het gesprek en maakt ruimte voor de gedachten en emoties van de ander. Door een stilte toe te laten toon je respect voor de ander. Hij of zij voelt zich meer gezien en gehoord.

 

  • Je hoeft zelf minder hard te werken. We zijn vaak geneigd een vraag te stellen en meteen zelf het antwoord te geven, of een soort multiple choice te geven waar de ander uit kan kiezen. Je hoeft echter niet zo hard te ‘werken’. Door je gesprekspartner te vragen naar zijn of haar oplossing voor het probleem en daarna ‘KOE’ toe te passen (Kaken Op Elkaar), springt als het ware de aap over naar de schouder van je gesprekspartner.

 

  • Je gunt de ander de tijd om rustig na te denken. Soms heeft iemand even tijd nodig om een aantal opties te overwegen en zich af te vragen welke optie het beste is. Geef je je gesprekspartner daarvoor de tijd, dan krijg je kwalitatief betere antwoorden, waarmee je hele gesprek beter wordt.

 

  • Jij hebt de tijd om na te denken. Na jouw vraag, wanneer de ander nadenkt over een antwoord, kun jij voor jezelf op een rijtje zetten of het gesprek verloopt zoals je wilt. Ben je op de goede weg om je doel te behalen of is het nodig om je gesprek bij te sturen?

 

  • Je krijgt een uitgebreider antwoord. Je gesprekspartner zal je meer informatie geven als je rustig blijft wachten op een (langer) antwoord. Je krijgt meer zicht op drijfveren en achterliggende zaken die een rol spelen. Tevens heb je de tijd om je gesprekpartner te observeren. Non-verbale communicatie, een zucht, de mimiek, zeggen vaak meer dan woorden.

 

  • Er ontstaat een dialoog. Door een stilte nodig je de ander uit om wat te zeggen. Er ontstaat een dialoog in plaats van een monoloog. Twee gelijkwaardige gesprekspartners die hun inbreng hebben in het gesprek in plaats van dat jij de ander vertelt hoe het moet.

 

  • Je zet je boodschap kracht bij. Door een stilte te laten volgen op jouw boodschap dringt deze beter door bij de ander en wordt hiermee krachtiger.

 

De uitdaging: geduld

 
Het laten vallen van een stilte kan in het begin best lastig zijn, omdat je het niet gewend bent of het ongemakkelijk voelt. Het vraagt geduld en moed om het experiment hiermee aan te gaan. Neem na een vraag een ontspannen houding aan wanneer je luistert, of wanneer er een stilte valt tijdens een gesprek. Kijk je gesprekspartner rustig en verwachtingsvol aan als hij of zij nadenkt over een voorstel dat je hem of haar gedaan hebt. Door stil te blijven na een vraag of een opmerking van je gesprekspartner, zal de ander na gemiddeld 4 seconden beginnen met praten. Je krijgt dan een antwoord op je vraag of er volgt een toelichting. Wees dus geduldig in je gesprek.
 

Aan de slag

 
Als trainingsacteur ben ik het levende lesmateriaal in uiteenlopende communicatietrainingen voor met name leidinggevenden. Een luisteroefening die ik graag inzet is de volgende:
 
We gaan een discussie aan over een verhit onderwerp. Er is één regel: je mag pas iets zeggen als de ander is uitgesproken en jij daarna 4 seconden stilte in acht hebt genomen. Zoals boven is aangegeven; dit geeft de kans mensen goed uit te laten spreken, te luisteren en om goed na te denken wat gaan zeggen. Het voorkomt dus ook door elkaar heen praten en dingen eruit flappen. Na een paar minuten stopt de oefening en sta je stil bij de volgende vragen:

  • wat merk je?
  • hoe ervaar je de rust, het uitpraten, het luisteren naar de ander, het niet mogen onderbreken, die 4 seconden stilte, enz.?
  • wat is het effect op de discussie?

 
Deze oefening is in de praktijk van alledag natuurlijk ook prima te doen. Probeer het eens in je volgende gesprek met een medewerker en ervaar direct de kracht van de stilte in gesprekken.

Succes!

Marjolein Roelofs Heyrmans

 
Meer weten over wat wij op het gebied van communicatietrainingen voor jou en je medewerkers kunnen betekenen? Mail Annemarie de Groot of bel haar (06 – 54 23 69 78) om de mogelijkheden te bespreken.

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.