5 tips om met een gestreste medewerker om te gaan


5 tips om met een gestreste medewerker om te gaan - headsonJe bedrijf is aan het groeien. Niet alleen omzet en winst nemen toe, maar ook de werkdruk. En dat kan behoorlijk stressvol zijn. Voor jou als ondernemer, maar ook voor je medewerkers. Als de verhoogde werkdruk als structureel en ‘slepend’ wordt ervaren, is de kans op demotivatie aanwezig. Grijp je niet tijdig in, dan kan die demotivatie leiden tot verzuim of tot het langdurig uitvallen van de gestreste medewerker(s). En dat wil je uiteraard voorkomen. In dit artikel lees je op welke stresssignalen jij als ondernemer kunt letten en welke valkuilen je wilt vermijden. Ook krijg je vijf tips om als ondernemer met een gestreste medewerker om te gaan.
 

Op tijd signalen herkennen

 
Als je merkt dat je medewerker gedemotiveerd raakt of last begint te krijgen van stressklachten, is het zaak om snel in te grijpen. Maar daarvoor moet je wel de signalen herkennen. Wees alert als je merkt dat jouw medewerkers:

  • minder open communiceren;
  • minder bereid zijn om iets extra’s te doen;
  • prikkelbaar zijn in de omgang;
  • zich afzonderen;
  • negatief reageren op verschillende soorten verandering;
  • meer klagen;
  • te laat komen en/of eerder stoppen met werken;
  • zich sneller en vaker ziek melden dan voorheen.

 

Drie valkuilen waar je als ondernemer uit moet blijven

 
Nu je de stresssignalen kent, wees je ervan bewust dat er een aantal valkuilen zijn waar je als werkgever uit moet blijven.

  1. Slechte communicatie. Geregeld wordt stress voor de medewerkers verergerd doordat de leidinggevende verkeerd of zelfs helemaal niet in gesprek gaat met de medewerker. Dit gebeurt vaak uit een gevoel van onmacht of onkunde.

 

  1. Vragen naar het ziektebeeld van je medewerker. Stel dat je medewerker uitvalt. Als ondernemer of manager ben je geneigd om uit betrokkenheid of uit zakelijk oogpunt ‘te polsen hoe het met jouw medewerker gaat.’ Dat klinkt heel logisch, maar let op! De Wet Bescherming Persoonsgegevens bepaalt dat jij als werkgever je medewerker niet zomaar van alles mag vragen. De vraag welke specifieke klachten hij/zij ervaart bijvoorbeeld, mag jij als werkgever niet stellen. Laat je dus goed informeren alvorens je contact opneemt met je medewerker, zodat je uitglijders op dit vlak voorkomt.

 

  1. Zelf de medewerker begeleiden of coachen. Het komt vaak voor dat ondernemers of managers vanuit goede bedoelingen zelf een gestreste medewerker gaan begeleiden of coachen. Houd er echter rekening mee dat de medewerker jou niet als objectief persoon ziet. Dit kan ertoe leiden dat de oorzaak van de stress niet helder wordt, waardoor er ook niet gericht begeleid of gecoacht kan worden en de klachten niet zullen afnemen.

 

Hoe kun je als ondernemer dan wel met een gestreste medewerker omgaan? Vijf tips.

 

  1. Wees proactief en ga het gesprek aan met je medewerker. Geef aan dat je is opgevallen dat er het een en ander in zijn/haar gedrag is veranderd en vraag hoe het met hem/haar gaat.

 

  1. Oefen geen druk uit. Zorg ervoor dat de medewerker zich niet onder druk gezet voelt. Dit verergert alleen maar de stressklachten. Geef ruimte waar nodig.

 

  1. Verandering in het werk kan voor stress zorgen bij een medewerker. Probeer daarom daar waar mogelijk de medewerkers zo snel mogelijk te informeren of te betrekken bij wat er gaat veranderen. En vooral wat dat betekent voor de medewerker qua werkinhoud.

 

  1. Zorg voor een structurele aanpak van de stressoren op het werk. Als er werkgerelateerde factoren zijn die van invloed zijn op de manier waarop de medewerker stress ervaart, pak deze factoren aan. Denk bijvoorbeeld aan:
    • veranderingen aan brengen in de fysieke werkplek;
    • doelstellingen duidelijk maken en helpen bij het stellen van prioriteiten;
    • kijken of het mogelijk is om taken te laten rouleren of anders te verdelen.

 

  1. Ga niet zelf coachen of begeleiden. Laat dit als ondernemer over aan professionals, zodat jij je handen vrij hebt om te ondernemen. Laat je medewerkers een stresspreventieworkshop volgen of geef ze de gelegenheid om zich te laten coachen. Het is nooit alleen de situatie die voor stress zorgt. Hoe de persoon in kwestie met de situatie omgaat, speelt een cruciale rol. Door een workshop of coachingstraject kan de medewerker zich bewust worden van zijn/haar valkuilen, belemmerende gedachten en overtuigingen. Vervolgens kan gewenst gedrag worden ingezet.

 
Blijf je als ondernemer dus vooral richten op wat jij goed kunt en schakel voor de begeleiding van gestreste werknemers een specialist in. De klachten worden dan direct goed opgepakt en behandeld, waardoor de medewerker zo snel mogelijk weer aan het werk kan. Je investering verdien je daardoor altijd terug.
 

Waaraan kun je stress bij jezelf herkennen?

 
Het is uiteraard ook zaak dat je als ondernemer ook goed op jezelf let en de signalen van ongezonde stress herkent. Dit zijn signalen die je niet moet negeren.
 

Lichamelijke klachten Mentale klachten Gedragsveranderingen
Hoofdpijn Opgejaagd voelen Bewijsdrang
Rug- en nekklachten Veel huilen Veel overwerken
Hartkloppingen Snelle wisseling van emoties Overmatig eten
Druk op de borst Concentrantieproblemen (Meer) gaan roken
Kortademigheid Niet gefocust zijn Toename in alcoholgebruik
Huidklachten Vergeetachtigheid

 
Hoe je als ondernemer je eigen stress goed managet, lees je in mijn blog ‘4 tips voor ondernemers om met stress om te gaan’.

Roberto Gutierrez

 

Hulp nodig?

Heb jij medewerkers, die door de groei van je bedrijf meer stress ervaren en wil je de kans op uitvallen verkleinen? Wij helpen daar snel en effectief bij. Neem dus vandaag nog contact met ons op!

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.