Waarom je je rol als stuurman nooit mag uitbesteden aan een businesscoach


Waarom je je rol als stuurman nooit mag uitbesteden aan een businesscoach€ 10.000 armer, en drie maanden na het vertrek van je businesscoach ben je terug bij af – hoe zuur is dat? Toch horen we dit soort verhalen. Coaches die een quick fix beloven, dat klinkt natuurlijk als muziek in de oren van een ondernemer die houdt van snel en makkelijk. Maar pak je zelf niet je rol als stuurman en besteed je dit uit, dan ondermijn je je positie en saboteer je de groei van je bedrijf. Hoe pak je het beter aan?
 

Wat doet een goede businesscoach (niet)?

Laten we het waargebeurde verhaal van ‘Jaap’ als voorbeeld nemen. Ondernemer Jaap, met gefingeerde naam, huurde een businesscoach in om zichzelf en zijn bedrijf te laten begeleiden. Deze coach leek zeer succesvol, had mooie woorden en nam hem veel werk uit handen; werk waar Jaap zelf niet goed in was en waar hij bovendien een hekel aan had. Makkelijk voor Jaap, want hij kon zich bezighouden met wat hij leuk vond en hoefde niet aan zichzelf te werken.
 

De eindverantwoordelijkheid overnemen

Op zich is er niets mis met het inhuren van mensen die je helpen bij zaken waar jij niet goed in bent. Wat was dan het probleem? Jaap ging zo ver dat hij de eindverantwoordelijkheid uit handen gaf aan zijn coach. Zo voerde zijn coach functioneringsgesprekken met medewerkers, waarin hij hen enthousiasmeerde voor zijn nieuwe visie op het bedrijf. Dat die visie anders was dan Jaaps visie, merkte Jaap niet op, omdat hij zich er niet mee bemoeide. Ook voerde de coach sollicitatiegesprekken die hij zo dominant en dwingend leidde, dat sollicitanten afhaakten. Sollicitanten die wel goed pasten bij de bedrijfscultuur die Jaap had neergezet. Toen Jaap ook de eindverantwoordelijkheid voor de marketing wilde uitbesteden aan de coach, trok de marketingmedewerker aan de bel. Dat opende bij Jaap de ogen.
 

Grip op bedrijf kwijt

Door de verantwoordelijkheid van stuurman uit handen te geven, raakte Jaap het zicht en de grip op zijn bedrijf kwijt, waardoor de businesscoach er een stempel op kon drukken die niet bij Jaap en zijn bedrijf paste. Na het vertrek van de coach zat Jaap met lege handen en legere zakken. Hij moest opnieuw de taken oppakken, zonder dat hij zelf iets had geleerd. Zowel hij als zijn medewerkers keken gefrustreerd naar de veranderingen die waren doorgevoerd. Er was puin te ruimen.
 
>> Zo doen wij het dus niet. Headson werkt voor, met en via de ondernemer <<
 

Sommige taken moet je zelf blijven doen – ook de vervelende

Van de drie ondernemersrollen – vakman- of vrouw, ondernemer en leider/manager – blijkt de laatste bij veel drukke ondernemers het minst geliefd. Dan is het verleidelijk als een businesscoach aanbiedt onaantrekkelijke taken uit handen te nemen, zoals een vervelend gesprek, het bouwen van je interne organisatie of een moeilijk besluit. Maar als ondernemer ben je daar niet mee geholpen. Want zo raak je je grip en invloed kwijt.
 

Werkwijze voor duurzaam organisatieadvies

Hoe kan het wel? Neem een partij in de arm die jouw verantwoordelijkheid niet overpakt, hoe verleidelijk dat ook lijkt. Die wel zaken voor jou op poten zet, maar jou als stuurman daar actief in betrekt, zodat je leert wat je waarom moet doen en je besluiten leert nemen die passen bij jou en je bedrijf. Zodat je begrijpt wat er in je bedrijf gebeurt en waarom, en leert hoe je dat voortaan zelf aanstuurt. Hoe je delegeert wat je kunt delegeren, zodat je als de coach weggaat een erfenis ontvangt in de vorm van zelf weten en zelf kunnen aanpakken.
 

Bewust onbekwaam

Dat kost natuurlijk schaarse tijd. Daarnaast is het moeilijk lastige taken zelf uit te voeren en geconfronteerd te worden met jezelf. Maar om iets te leren moet je jezelf eerst bewust onbekwaam voelen. Deze basis van bedrijfsvoering leer je door de ongemakken zelf te doorgaan. Dat is de enige manier om duurzaam aan je eigen bedrijf te werken, waarbij jouw persoonlijke groei leidt tot de zakelijke groei van je bedrijf.
 

Ben jij het obstakel voor je bedrijfsgroei?

Blijf je stilstaan en geef je cruciaal werk uit handen, dan blijf jij de bottleneck van je bedrijf en word je nooit groter. Maar pak je zelf leiderschapstaken op, investeer je persoonlijk in je eigen- en in je interne bedrijfsgroei, durf je feedback te geven en moeilijke besluiten te nemen, dan kan je bedrijf verder groeien. Doe je dat niet, dan blijf jij het plafond.
 

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.