Werken met millennials: 5 tips voor ondernemers


Werken met millennials, vijf tips voor ondernemersMillennials: de generatie geboren tussen 1980 en 2000. De generatie van flexibiliteit, authenticiteit en zingeving. En voor sommige ondernemers… een lastige generatie. We spreken zelfs ondernemers die liever niet met ze werken. Zonde, want millennials brengen veel goeds: kennis, enthousiasme, energie. Jonge, groeiende bedrijven hebben doorgaans veel met ze te maken. Daarom de vraag: wat kenmerkt hen? Hoe richt je je organisatie zo in, dat je hun potentieel maximaal benut?
 
Er bestaan veel negatieve vooroordelen over millennials. Volgens managementgoeroe Simon Sinek zijn ze niet arrogant of lui, ze snappen alleen niet hoe het werkleven in elkaar zit. In een interview gaat hij dieper in op de denkwijze van millennials. Hoe denken ze? Wat willen ze?
 

Kenmerkende eigenschappen millennials

De ene millennial is de andere niet. We merken een grote veelkleurigheid binnen de generatie. Toch komen we een aantal kenmerkende eigenschappen tegen:

  1. Een zelfverzekerde houding, maar minder zelfvertrouwen. Tijdens hun opvoeding hoorden millennials vaak hoe speciaal ze waren. Dat ze alles konden bereiken, als ze het maar wilden. In de echte wereld valt dat tegen, waardoor hun zelfvertrouwen een klap krijgt.
  2.  

  3. Minder bekwaam in het omgaan met stress. Sommige millennials missen diepe vriendschappen, waarbij ze kunnen delen hoe het echt met ze gaat. Dat komt doordat ze zich tijdens hun tienerjaren voor een snelle dopamine-boost eerder wendden tot verslavende social media en smartphones, dan tot leeftijdsgenoten.
  4.  

  5. Gewend aan snelle resultaten. In een wereld van Netflix en Tinder lijkt alles binnen handbereik, van films tot liefde. Millennials die binnen een jaar niet de verwachte impact en voldoening bereiken, zoeken dit eerder dan andere generaties bij een ander bedrijf.

 

Millennials goed inzetten

Hoe ondersteun je millennials zodat ze meer zelfvertrouwen krijgen en de vaardigheden leren die ze missen? Vijf simpele tips.
 

  1. Wees kritisch op je eigen mindset. Zie millennials in de eerste plaats als een kans voor je bedrijf: ze bieden nieuwe kennis, denken in mogelijkheden, zijn internationaal georiënteerd, stellen zich grote veranderingen makkelijker voor en pikken nieuwe trends razendsnel op.
  2.  

  3. Realiseer je dat millennials – ondanks hun zelfverzekerde houding – veel moeten leren. Neem ze serieus, wees duidelijk in wat je verwacht en begeleid ze daar vervolgens in. Help ze omgaan met teleurstelling en laat zien dat je van fouten leert, zolang je ze goed oppakt.
  4.  

  5. Creëer een goede feedbackcultuur. Communiceer helder, geef eerlijke en opbouwende feedback, neem daarvoor de tijd, en sta vervolgens zelf ook open voor feedback. Stel je kwetsbaar op, zo’n cultuur komt iedereen ten goede.
  6.  

  7. Zorg voor voldoende uitdaging. Bijvoorbeeld in de vorm van job-rotatie of tandems. Trendwatcher Richard van Hooijdonk adviseerde ondernemers zelfs onlangs een millennial naast zich te zetten, omdat dat hun bedrijf ten goede zou komen. Zij zijn op de hoogte van de laatste technologische ontwikkelingen en meer dan oudere generaties gewend aan snelle veranderingen.
  8.  

  9. Betrek millennials bij het vergroten van de positieve impact van je bedrijf. Voor millennials is betekenisgeving belangrijk. Daarmee houden ze je ook een spiegel voor. Kijk eens in die spiegel en laat je uitdagen. Welke betekenis heeft jouw bedrijf? Hoe zorg je ervoor dat je medewerkers betekenis en plezier in hun werk ervaren?

 

Jouw kans

Tot slot: zie millennials als een kans. Begeleid ze op de juiste manier en laat ze hun eigen plek innemen in een positieve, gestructureerde setting. Dan bouw je aan een sterk team, waarbij juist de diversiteit in leeftijdsopbouw een kracht wordt. Daarvan wordt iedereen beter.
 
 
Bekijk hier twee video’s van Simon Sinek over werken met millennials:
 


 
 

 

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.