Van kopzorgen tot kansen – zakelijk inzicht en een ideële drijfveer


Van kopzorgen tot kansen
Made Blue: een combinatie van zakelijk inzicht en een ideële drijfveer

 
Van kopzorgen tot kansenMachiel van Dooren, directeur en medeoprichter van Made Blue, studeerde bedrijfskunde in Maastricht en kwam daarna terecht in de Fair Trade-wereld. De ondernemer vertelt over hoe hij en zijn compagnons, Frank van der Tang en Robin Pot, door middel van ondernemerschap de wereld een beetje beter maken en alle uitdagingen die daarbij komen kijken.
 

Hoe ben je begonnen?

Machiel: “In 2013 raakte ik in gesprek met schoonmaakbedrijf Hago, dat ik uit mijn netwerk kende. Zij legden mij de vraag voor: ‘Wij zijn een groot schoonmaakbedrijf en gebruiken veel water. Is het mogelijk om met minder water schoon te maken en het bespaarde water als schoon drinkwater terug te geven?’ Dat zette mij, Frank en Robin aan het denken. In 2014 hebben we Made Blue opgezet in samenwerking met een aantal goede doelen.”
 
De belofte: van elke 30 cent die gedoneerd wordt aan Made Blue, kan gegarandeerd duizend liter schoon drinkwater opgeleverd worden in ontwikkelingslanden. Lang hebben de ondernemers nagedacht over de insteek van hun bedrijf. Moest dit heel zakelijk zijn of juist gericht op impact? “Op dit moment willen we met Made Blue een impact first-initiatief maken. Daarom is Made Blue een stichting. We stellen ons weliswaar heel zakelijk op, maar zijn in juridische zin een goed doel.”
 

Meer dan 600 miljoen

Hoe je met ondernemerschap de wereld mooier kunt maken, heeft Machiel altijd geïntrigeerd. “Made Blue is nu een heel andere club dan toen we in 2014 begonnen. Gaandeweg ontdekten we steeds meer kansen om namens een groeiende groep ondernemers een grote vuist te maken voor schoon drinkwater in de wereld.”
 
In de toekomst willen Machiel en zijn compagnons ervoor zorgen dat zij meer dan 1 miljoen euro kunnen investeren en schoon drinkwater toegankelijk kunnen maken voor zoveel mogelijk mensen op aarde. “Meer dan 600 miljoen mensen hebben dagelijks nog geen toegang tot schoon drinkwater”, legt Machiel uit. “Even voor je beeldvorming: dat is de hele bevolking van Europa.” Dit willen de ondernemers doen op een ondernemende manier, met ondernemers, onafhankelijk van subsidies of overheden.
 

Mooie missie. Wat was in de afgelopen jaren voor jullie een sleutelmoment?

“Het belangrijkste moment was rond de jaarwisseling van 2016 en 2017. Tot die tijd hadden we gewerkt in opdracht van grote ondernemingen die hun waterbesparing wilden spiegelen met evenveel schoon drinkwater in ontwikkelingslanden. Daar kun je grote stappen mee zetten. Maar de trajecten waren nogal intensief, waardoor het voor ons steeds lastiger werd om op te schalen. We hebben onze krachtige belofte toen omgezet naar een nieuw concept in de horeca: restaurantondernemers stimuleren om hun eigen plat en bruisend bronwater te maken.”
 
Per fles zorgt Made Blue inmiddels voor duizend liter schoon drinkwater. Achter de schermen veranderde er niet veel, maar de manier waarop het geld binnengehaald werd om dat schone drinkwater te produceren wel: Made Blue kon ineens een heel concreet product leveren aan hospitality-ondernemers.
 
Een ander keerpunt vond plaats tijdens de zomer van 2017: toen bleek dat Machiel en zijn compagnons het product volledig gefinancierd aan konden bieden. “Een ondernemer kon per geserveerde fles een donatie naar ons overmaken, waarin alles werd gefinancierd. Heel aantrekkelijk en kostenbesparend voor de ondernemer. En bij ons zorgde dat voor een enorme versnelling.” Waar Made Blue in de periode van 2014 tot 2017 zo’n 40 grote bedrijven aan zich wist te binden, groeide dit aantal in 2017 naar 150 ondernemers. Inmiddels staat de teller eind 2018 op 250 ondernemers.
 

Van welke fout hebben jullie het meest geleerd?

“Personeel aannemen werd een van onze grootste uitdagingen. Voor de buitenwereld ben je een heel zakelijk goed doel. Wij zochten in nieuw talent dus de combinatie van zakelijk inzicht en die ideële drijfveer, wat lastig bleek. We hebben niet altijd de juiste talenten aangetrokken. Soms hebben we snel afscheid genomen van mensen, daar zijn we heel zakelijk in. Dat is voor mensen wennen. We zijn een vreemde eend in de bijt: een goede doelenorganisatie, die wél heel ambitieuze doelen en targets stelt. We merken continu dat we verwachtingen moeten managen. Made Blue is niet het goede doel waar je even kunt komen uitrusten. We leggen de lat hoog en zijn ambitieus.”
 
Dat ambitieuze komt duidelijk terug in twee kernwaarden van Made Blue: effectiviteit en efficiëntie. Efficiëntie, omdat de ondernemers de dingen die zij doen maximaal ten dienste willen stellen aan hun missie en visie. Daarnaast willen zij jaarlijks meer dan een miljoen euro effectief kunnen besteden: projecten die worden uitgevoerd van dat geld, moeten na tien jaar nog steeds schoon drinkwater opleveren.
 

Ambitieus en idealistisch, mooi. Heb je nog tips voor andere ondernemers?

“Houd niet te veel vast aan plannen uit het verleden. Wees niet bang om beslissingen die zelfs in het recente verleden zijn genomen terug te draaien. Luister naar feedback en durf bij te sturen.” Dat is ook waarom de groeiworkshop bij headson zo bij de ondernemers in de smaak viel: het is een zeldzame aangelegenheid om de worstelingen van het ondernemerschap openhartig te kunnen delen en feedback te krijgen van andere ondernemers, vindt Machiel.
 
Ook dingen doen en uitvoeren is voor Machiel belangrijk. “Met z’n drieën hebben we altijd gezegd: als iets een goed idee lijkt, laten we het dan meteen testen. Snel meten, snel doorgaan. Steeds doen en dan weer bijsturen.” Tot slot is ook vertrouwen een belangrijke factor geweest. “We geven onze donateurs het vertrouwen door bijvoorbeeld niet met wurgcontracten te werken. Ook zijn we extreem transparant, zelfs over dingen waar we minder trots op zijn. Wees niet bang om jouw klanten een kijkje in de keuken te geven.”
 

Klaar voor de groei? Schrijf je in voor onze tweewekelijkse Groeitip en ontvang gratis het e-book ‘7 valkuilen die je zeker wilt vermijden als je onderneming groeit’.